תשושי נפש והיחס המיוחד עבורם בדיור מוגן

תשושי נפש הם אנשים שהרמה התפקודית שלהם יכיולה להיות גבוהה מאוד, לעיתים עד מצב בו הם יכולים להיות עצמאיים לגמרי. תשושי נפש והיחס המיוחד עבורם בדיור מוגןאבל, וזה אבל גדול מאוד, הם סובלים מירידה קוגנטיבית לא פשוטה. תופעות דוגמת קשיי זיכרון, בעיות התמצאות, הפרעות התנהגותיות או אדישות יתר מופיעות אצל תשושי הנפש, מקשות על התפקוד שלהם (עד לרמה של חוסר יכולת לבצע פעולות שנראות בסיסיות) ולעיתים אף מסכנות אותם.

בתנאים האלו, ברור מדוע מוסדות שונים המיועדים לאוכלוסייה המבוגרת של תשושי הנפש תשומת לב מיוחדת. זה נכון גם במקרה של מוסדות דיור מוגן המציעים מענה לתשושי הנפש – הן באופן פרטני ולעתים אף ברמה של מחלקות ייעודיות שלמות.

סקירת דיור מוגן לתשושי נפש – מאז ועד היום

פעם, תפיסה מקובלת הייתה שמוסדות דיור מוגן פונים בעיקר לאוכלוסיית הקשישים העצמאיים, לעתים אפילו באופן מלא. לכן הצפי היה שלא ניתן יהיה למצוא בהם קשישים תשושים, תשושי נפש ובטח לא סיעודיים. אלא שמאז השתנו הרבה מאוד דברים. רבים מהקשישים ברמות התפקוד השונות הבינו את היתרונות שמוסד לדיור מוגן עשוי להעניק להם, ובכלל זה רמת חיים גבוהה, רשימה ארוכה של שירותים ופעילויות מגוונות לשעות הפנאי.

הכול טוב ויפה, אלא שעל מנת שמוסד דיור מוגן יוכל לאכלס בתוכו את תשושי הנפש עליו לעמוד בכמה דרישות עיקריות. מוסדות הדיור המוגן אמורים להעניק את הסיוע הנדרש לתשושי הנפש, לרבות קשישים אשר זקוקים לעזרה בביצוע המשימות השוטפות של חיי היום-יום: רחצה, האכלה, הלבשה, התניידות וכן הלאה (בהתאם למצבם ולרמת התפקוד הכללית שלהם).

דרישה נוספת בה צריכים לעמוד מוסדות הדיור המוגן היא לספק לקשישים השגחה, לעתים סביב השעון. בהרבה מקרים מדובר בליווי צמוד בשעות ביום ובהשגחה מצומצמת יותר – אבל עדיין קיימת – בשעות הלילה. היקף ההשגחה תלוי בפרמטרים שונים, בעיקר מספר הדיירים לעומת היקף הצוות הפועל במוסד הדיור המוגן. יש בהחלט בתי דיור מוגן בהם ההשגחה היא צמודה יותר בהשוואה אל בתי אבות, אם כי זהו לא מדע מדויק.

לאילו פרטים כדאי לשים לב בעת בחירה של דיור מוגן לתשושי נפש?

ההתאמה של מוסד לדיור מוגן לצרכי הקשיש אינה מובנת מאליו, כאשר הקושי גדול על אחת כמה וכמה במקרה של קשישים תשושי נפש. עקב ההשפעה האדירה של מסגרת המגורים הנבחרת על חיי הקשיש ובני משפחתו, ברור מדוע חשוב להקדיש לבחירה את מלוא תשומת הלב. בדרך כלל רצוי להחליט היכן מתגוררים רק כאשר מבקרים במוסד הדיור המוגן – יחד עם בני המשפחה כמובן – ומתרשמים מהתנאים השוררים בו.

חשוב לבחון כל העת את המוסד לדיור מוגן דרך העיניים של תשוש הנפש. ישנם אנשים המגיעים למוסד לדיור מוגן ומתבוננים בעיקר בתנאי המגורים המשופרים או בפעילויות המגוונות לשעות הפנאי – וזה כמובן בהחלט יכול לתרום לחוויית השהות שלהם – אבל מתעלמים מההתאמה של המוסד לצרכי תשוש הנפש. לאחר שכבר יודעים מהי יכולת התפקוד של האדם תשוש הנפש, ובכפוף למסמכים המצביעים על כך, יש לראות כיצד הצוות של המוסד לדיור המוגן יוכל לספק את המענה הנקודתי הדרוש.

חשוב לבחון האם המוסד ערוך לספק מענה גם במקרה של הידרדרות הקשיש

אחד הקשיים העיקריים עם מחלות קוגניטיביות המאפיינות את גיל הזהב, ובעיקר מחלות דמנטיות, הוא שהן בלתי ניתנות לטיפול. אדרבא, המצב רק צפוי להחמיר עם הזמן. חשוב לקחת את זה בחשבון במעמד הבחירה של מוסד לדיור מוגן, בחירה שאמורה לשרת את האדם המבוגר למשך שנים ארוכות ככל שניתן (אל תשכחו שזה לא פשוט עבורו להחליף מסגרת מגורים בגיל מבוגר).

המשמעות בפועל היא שכדאי לבחון כבר במעמד הבדיקה והבחירה של דיור מוגן מהו המענה שיכול מוסד הדיור המוגן לספק כאשר תהיה אותה ירידה, והאדם המבוגר יידרש לטיפול אישי יותר ולהשגחה צמודה יותר. רבים מהמוסדות לגיל הזהב אכן מציעים מחלקות עבור רמות התפקוד השונות, אבל לא כולם. אפשר בהחלט להעניק עדיפות למוסדות שיכולים להתאים עצמם לכל תרחיש של הידרדרות קוגניטיבית וירידה ברמת העצמאות של האדם המבוגר.

מספר מוסדות דיור מוגן לתשושי נפש ברחבי הארץ:

 

 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715439

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר