דיור מוגן ללא פקדון

דיור מוגן ללא פקדוןכל מי שהחל לבצע בירורים אודות דיור מוגן על צורותיו השונות בוודאי גם נתקל במונח מרכזי ושמו "פיקדון". מונח זה הינו בעל משמעות ניכרת מבחינה כספית. בהתאם לגובה הפיקדון על הדייר לגייס סכום כסף נכבד שאותו יש לשלם על מנת לקבל זכות למגורים ביחידת הדיור הפרטית משלו.

כדי להקל ולהציע גמישות משופרת, החלו חלק מבתי הדיור המוגן להציע גם מסלולי תשלום שאינם מחייבים תשלום של פיקדון בעת הכניסה לדיור המוגן. למעשה, כיום כמעט בכל דיור ניתן לבחור בין מסלול תשלום עם פיקדון לבין מסלול ללא פיקדון. השאלה היא מה זה אומר וגם – מה עדיף?

מהו הפיקדון ומהי שחיקה

לפני שמבינים את משמעות הדיור מוגן ללא פיקדון, כדאי להבין מהי המשמעות של אותו פיקדון. ישנם הסבורים שמדובר בסכום כספי שיחולט במידה והדייר יצר נזקים כלשהם ביחידת המגורים או במידה ועבר על כללי התנהגות מסוימים. למעשה, הפיקדון הינו תשלום חד פעמי מוגדל שנועד לתת בסיס חוזי למגורים לזמן ארוך כאשר בחלוף הזמן הוא הולך ונשחק.

להיבט זה יש משמעות ניכרת, שכן אם מחליטים לסיים את ההתקשרות עם הדיור המוגן, במקרה פטירה ובמצבים נוספים (למשל מעבר למוסד סיעודי) יוחזר לדייר או ליורשיו סכום נמוך יותר מכפי שהופקד לפיקדון. סכום הפיקדון משתנה בהתאם לסוג הדיור וגודל יחידת הדיור, אולם מדובר במאות אלפי ₪ לפחות.

לפני שנכנסים לדיור המוגן ומחליטים האם מעדיפים תשלום חודשי בלבד, בלי פיקדון, כדאי לברר מהו קצב השחיקה – כלומר איזה סכום כספי יופחת עם כל שנה שחולפת.

מדוע ללא פיקדון

מדוע עלה הצורך במסלול תשלום שאיננו כולל פיקדון? יש לכך כמה סיבות וכמה טעמים. עבור חלק מהדיירים, קיים קושי לגייס סכום כספי ניכר שאותו עליהם לשלם בנקודת זמן אחת. את הפיקדון, נדגיש, לא ניתן להעביר בתשלומים.

אמנם קיימת אפשרות למכור את דירת המגורים או למשכן אותה (משכנתא הפוכה) – אולם רבים נרתעים מכך. יותר מזאת, צעד כזה למעשה הופך את עזיבת הדיור המוגן להרבה יותר מסובכת אם מתברר שצורה זו של מגורים פחות מתאימה.

משמעות הוויתור על הפיקדון

לכאורה, כשקיימת אפשרות לחתום על חוזה ולהיכנס לדיור המוגן ללא תשלום דמי פיקדון – זה עדיף. הרי אף אדם בר דעת לא ירצה לשלם מאות אלפי ₪ כאשר ניתן להימנע מכך. אך כמובן, שלכל מטבע יש שני צדדים ולוויתור על פיקדון יש מחיר. מלבד פיקדון, משלם כל דייר, לכל דיור מוגן שבו יבחר, דמי אחזקה ושירות חודשיים.

כאשר מחליטים להיכנס לדיור מוגן ובוחרים מסלול ללא פיקדון התשלום החודשי שיקבע על פי החוזה יהיה הרבה יותר גדול. למי זה עדיף? זה עדיף כמובן לאנשים שאין ברשותם סכום כספי מהותי אך יש להם הכנסה חודשית גבוהה – מפנסיה, מקופת גמל, אולי מהשכרה של בית מגורים.

שיטת הפיקדון המופחת

לצד האפשרות לבחור מסלול תשלום עם פיקדון או מסלול מנוגד – ללא פיקדון, יש כיום גם אפשרות ביניים. מדובר בדרך האמצע, כלומר הדייר יידרש לשלם פיקדון אולם בגובה שהינו הרבה יותר נמוך מהמקובל. ומהו חשוב לדעת בעניין זה? הצד השני יכול להיות אחת משתיים – או תשלום חודשי גבוה יותר או מנגנון שחיקה מואץ.

בשיטה זו, בתוך זמן קצר יחסית, דמי הפיקדון "יתמוססו". חשוב, אם כן, לחשוב בכובד ראש מה מתאים יותר – מסלול עם פיקדון רגיל, מסלול ללא פיקדון כלל או דרך האמצע – פיקדון מופחת.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715439

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר